Här på min blogg kommer jag att skriva om drömmar tankar.

Ansvaret är ditt eget. Ingen ursäkt kommer att rädda dig från att ta ansvar om du misslyckas eller vägrar bli framgångsrik. För om du accepterar att bli framgångsrik, krävs det bara en sak och det är lustigt nog någonting du själv kan kontrollera, nämligen ditt sinnestillstånd. Ett sinnestillstånd är något man skapar. Det kan inte köpas, det måste skapas av en själv. Så tänk rätt i pengarnas tid. Tappa inte kontrollen då blir det dyrt.
Det är ett krav att man bildar sig en egen uppfattning om en aktie och inte köper rakt av de jag rekommenderar. Lycka till.
Svenska börsen Börsen idag - finansportalen.se‎ USA - Euroinvestor Börser | Börslänkar - Borser.se
Blogg: . http://www.tradevenue.se/Ekonomiblogg


torsdag 30 januari 2014

Återinvestera utdelningen:

När utdelningen trillar in på kontot varje år återinvestera den. Slösa inte bort den med tanken att det bara är småpengar. Det finns akademiska studier som visar att den största delen av avkastningen vid aktieägande faktiskt kommer från utdelningar och inte från själva värdestegringen. Genom att köpa mer aktier för pengarna som delas ut så får du en snöbollseffekten i din egen privatekonomi. Det kommer att komma perioder i ditt liv då bidragen till den tänkta investering  kommer att vara små eller obefintliga t.ex arbetslöshet, sjukdom, osv. Men det gör inget, det bästa med din investering är att den växer av sig själv så länge du inte rör den.


Doro:  Jag tog hem vinsten i min fleråriga favorit Doro i oktober 2013 efter en rejäl kursrusning. Den höga orderingången under tredje kvartalet borgar för ett mycket starkt bokslut den 14 februari. Omsättningen under kvartalet lär hamna kring 400 miljoner, motsvarande en tillväxt på 30 procent. Man räknar med en viss marginalförstärkning på grund av ökade volymer och förvärvet av tyska IVS, som har en högre lönsamhet. Efter den nedgång som aktien gjort nu på 8 till 12 procent. Så är Doro aktien intressant igen. ((Bedöms ha potential till nya kursrekord)).  jag ser nu en chans att åter tjäna pengar i bolaget med tillväxtförväntningar. Så jag investerar idag min vinsthemtagning från 20 januari 2014.

Krydda portföljen: med måtta. Kortsiktigt kan också välja att placera Doro i min långa portfölj. Jag får se hur det går med seniormobilstillverkaren. Min långa portfölj är klar men ja är i väntan på bättre köpläge
Den ny portfölj den ska inte bygga på osäkra förväntningar. Portföljen är fast och förutbestämd till aktier och antal redan från början. Den innehåller bara stora, stabila och lönsamma bolag med bra utdelningspolicy som jag brukar säga.( Den skall vara bekymmersfri). Mina aktier ger aldrig tunga tankar eller dåligt samvete.( Jag belånar aldrig aktierna.)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar