Här på min blogg kommer jag att skriva om drömmar tankar.

Ansvaret är ditt eget. Ingen ursäkt kommer att rädda dig från att ta ansvar om du misslyckas eller vägrar bli framgångsrik. För om du accepterar att bli framgångsrik, krävs det bara en sak och det är lustigt nog någonting du själv kan kontrollera, nämligen ditt sinnestillstånd. Ett sinnestillstånd är något man skapar. Det kan inte köpas, det måste skapas av en själv. Så tänk rätt i pengarnas tid. Tappa inte kontrollen då blir det dyrt.
Det är ett krav att man bildar sig en egen uppfattning om en aktie och inte köper rakt av de jag rekommenderar. Lycka till.
Svenska börsen Börsen idag - finansportalen.se‎ USA - Euroinvestor Börser | Börslänkar - Borser.se
Blogg: . http://www.tradevenue.se/Ekonomiblogg


tisdag 28 januari 2014

I väntan på bättre köplägen:


I väntan på bättre köplägen placeras kapitalet i kassan.
 I början av vec fyra kom
den lyckosamma starten i år, visar att börsformen är god efter mina lyckosamma ((Vinsthemtagningar)) På 15 %. Tanken är att den nya portföljen ska vara i Bolag som jag verkligen gillar. Bolag som jag ska ha komma att ligga i portföljen under flera månader eller rent av hela året. Samtidigt lämnar jag dörren öppen för att vara mer kortsiktig. Det kan exempelvis bli fallet om börsen lugna uppgångsfasen ersätts med mer tvära kast.

Utdelningsaktier:
Företag som betalar aktieutdelning är mer intressanta. Aktieutdelning är en viktig form av återbetalning till ett företags investerare. Är det en bransch man inte har koll på är det svårt att bedöma bolagets konkurrenssituation även om de bolaget har en utdelning. Ofta får man ju väldigt bra kommentarer och en intressant diskussion i kommentarsfältet. Vem vet, någon som läser kanske t.ex. jobbar hos en konkurrent till bolaget i fråga, och då sitter man inne med massor av värdefull kunskap.( Huvudkriterier är ) Hög eller växande utdelning, starka konkurrensfördelar, och goda finanser.

Skånska Energi tar ytterligare ett steg för att leverera klimateffektiva energilösningar till sina kunder. I samarbete med Solect Power erbjuder Skånska Energi solcellsinstallationer av absolut högsta kvalitet. Solceller omvandlar solljus till el. Det sker helt ljudlöst, utan rörliga delar och utan något annat bränsle än solljuset. Solenergi är helt förnybar och orsakar inga utsläpp vid drift och vid produktionen av solceller är energiåtgången liten i jämförelse med den mängd energi som kan framställas under dess livstid. Tre stora bolag som jag gillar och så Skånska Energi som ser intressant ut. Jag får läsa på här och få värdefull kunskap, lära sig allt om företagen. El det är en bransch jag inte har så bra koll på.

Skånska Energi: Har en direktavkastning  på 4,44 % 
Nordea: Direktavkastning på 3,41 %
Clas Ohlson: Försäljningen ökar i bra takt, trots lågkonjunktur direktavkastning på 3.70 %
Teliasonera: Direktavkastning i Sverige är 5,42 %.
Allteftersom utdelningar trillar in i vår kommer jag att addera det till kassan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar