Här på min blogg kommer jag att skriva om drömmar tankar.

Ansvaret är ditt eget. Ingen ursäkt kommer att rädda dig från att ta ansvar om du misslyckas eller vägrar bli framgångsrik. För om du accepterar att bli framgångsrik, krävs det bara en sak och det är lustigt nog någonting du själv kan kontrollera, nämligen ditt sinnestillstånd. Ett sinnestillstånd är något man skapar. Det kan inte köpas, det måste skapas av en själv. Så tänk rätt i pengarnas tid. Tappa inte kontrollen då blir det dyrt.
Det är ett krav att man bildar sig en egen uppfattning om en aktie och inte köper rakt av de jag rekommenderar. Lycka till.
Svenska börsen Börsen idag - finansportalen.se‎ USA - Euroinvestor Börser | Börslänkar - Borser.se
Blogg: . http://www.tradevenue.se/Ekonomiblogg


tisdag 28 maj 2013

Han tjänade miljoner på modebloggarna:

Nya ideér ska få fart på en krisande medieindustri. Christian Remröd imponerade på förlagsjätten Condé Nast som köpte hans bloggbolag. Nu bygger han nästa mediebolag med sikte på Europa och Kina.
Christian Remröd hade en rad bolag bakom sig när han satte i gång 2009. Inför lanseringen hade han värvat bloggare med vilka han skrev exklusiva avtal om att sälja reklam. Annonsörerna var genast med på tåget när Fashion Networks startade.
"2009 var inget starkt år, men vi hade H&M, L'Oréal och JC som kom in med årsavtal redan innan vi lanserade, de trodde på vår idé", säger han i dag.
De fem bloggare han knutit till sig genererade tillräckligt med sidvisningar för att bygga bolaget kring.
Jag hade en idé om att i princip ansluta modebloggarna till ett virtuell fackförbund - tillsammans är de mycket starkare - för att arbeta kollektivt och sälja trafik."
Till skillnad från annonsnätverk, som på ytan kan tyckas jobba på liknade sätt, tillhör bloggarna endast Fashion Networks genom vilka de får en rörlig ersättning. Vid starten rynkade en del på näsan åt affärsidén - gick det att tjäna pengar på modebloggare?
"Många såg ner på det som bloggare skrev. De togs inte på allvar, det var ingen traditionell journalistik de stod för utan väldigt mycket ett tjänsteutbyte - skriv om en handväska så får du den. Vi har alltid sagt till våra bloggare att det är bättre att du tjänar pengar och köper handväskan själv. Det är inte hållbart i längden annars."
Efter Skandinavien rullades verksamheten ut i USA 2011. Det dröjde inte ens ett år innan Christian Remröd i maj 2012 sålde bolaget till det amerikanska förlaget Condé Nast. Magasinsjätten ger ut bland andra Vanity Fair, New Yorker, GQ, Vogue och fjorton andra titlar.
"Condé Nast har vunnit mycket på köpet. Det visar på ett slags öppenhet, en vilja att anamma och försöka ta ett kliv in i den moderna världen", konstaterar han.Bolaget placerades i Condé Nasts dotterbolag Fairchild Fashion Media, där även de ledande branschorganen Women's Wear Daily och Style.com finns. Att sälja till ett anrikt mediehus var en perfekt matchning för att stärka synen på bloggare, menar han.
Det är intressant hur vi passar in, vi som är en ofiltrerad röst. Vi har inget kontroll över innehållet och det har aldrig varit min ambition heller. Vi går inte in och petar i texter på det sätt som redaktörer gör. Att Condé Nast, som är verksamt i den världen, går in och förvärvar ett bolag som vårt är väldigt modigt", säger han.
Han är förhindrad att avslöja hur mycket bolaget såldes för men bekräftar att pengar bytte händer.
De fick behålla den skandinaviska verksamheten som årligen hade fördubblat omsättningen och närapå också fördubblat vinsten. Efter förvärvet blev han också affärsutvecklare och har fortsatt inblick i verksamheten. Han uppger att annonsförsäljningen går fortsatt starkt och intäktsfördelningen är så attraktiv att bloggarna kan leva väldigt gott på inkomsterna.
Christian Remröd har tidigare drivit en rad olika bolag. Uppvuxen med en ensamstående mor i Rinkeby började han säljastrumpor som elvaåring och har haft allt från juvelbutik, restaurang och skivförlag till att bygga upp annonsförsäljnigen på internetcommunityn Playahead fram till MTG:s förvärv 2007. Han jämför Playahead, som hade en något yngre målgrupp, med sitt nuvarande arbete och konstaterar att de inte skiljer sig särskilt mycket - bägge arbetar mot nischade och starka målgrupper.
Att ha sålt till Condé Nast innebär inte att han är klar med denna affärsmodell. Vid sidan av jobbet som affärsutvecklare i New York har han påbörjat nästa bolagsbygge. Källa: Veckans Affärer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar