Här på min blogg kommer jag att skriva om drömmar tankar.

Ansvaret är ditt eget. Ingen ursäkt kommer att rädda dig från att ta ansvar om du misslyckas eller vägrar bli framgångsrik. För om du accepterar att bli framgångsrik, krävs det bara en sak och det är lustigt nog någonting du själv kan kontrollera, nämligen ditt sinnestillstånd. Ett sinnestillstånd är något man skapar. Det kan inte köpas, det måste skapas av en själv. Så tänk rätt i pengarnas tid. Tappa inte kontrollen då blir det dyrt.
Det är ett krav att man bildar sig en egen uppfattning om en aktie och inte köper rakt av de jag rekommenderar. Lycka till.
Svenska börsen Börsen idag - finansportalen.se‎ USA - Euroinvestor Börser | Börslänkar - Borser.se
Blogg: . http://www.tradevenue.se/Ekonomiblogg


torsdag 2 januari 2014

Köpa på mig förlorare.

Nu är vi inne på ett nytt år och då är det en alldeles utmärkt tidpunkt att lägga upp nya målsättningar för olika delar av livet. Privatekonomin är en väsentlig del av livet och något som det lönar sig att bra koll på. Varför inte göra upp en helt ny utmaning. Som att köpa på mig aktie-förlorare år 2013.

Jag fortsätter att söka efter undervärderade aktier med potential. Bland de större bolagen har värderingen generellt sett kommit upp till utmanande nivåer och det är relativt svårt att hitta köpvärda aktier. Men mycket av den framtida kursutvecklingen hänger samtidigt på vinstutvecklingen och där får vi hoppas att de större bolagen kan överraska positivt med hjälp av en bättre global konjunktur.
Att hitta bolag med relativt hög avkastning är svårt att hitta.
Vad beträffar Lundin Petroleum - Affärsvärlden så ser jag köpläge i aktien efter uppdateringen av Johan Sverdrup-fältet nyligen som gjorde marknaden besviken. jag har en långsiktigt positivt syn på
aktien. Då prospekteringspotentialen är stor samtidigt som bolagets då prospekteringspotentialen är stor samtidigt som bolagets finansiella ställning bör  begränsa nedsidan i aktien på dessa redan nedpressade kursnivåer. Jag går också in och teckna aktier här.

 Jag ser även långsiktigt positivt på Lundin Mining - Affärsvärlden  som handlades ned 16 procent i fjol. Lundin Mining har jag redan en stor aktie-post i som är - 10 %. Jag tycker det är  köpläge i aktien, ska handla på mig en rätt stor aktie-post där, ökar med 20 % i aktieportföljen. Kombinationen av hög avkastning på kapitalet och låg värdering är guld värd.

Jag anser att Lundin Mining har tillgångar av hög kvalitet och en mycket förtroendeingivande och aktieägarvänlig ledning och styrelse. Min bedömning är att kassaflödet kommer att bli mycket starkt de kommande åren. Koppar står inför en långsam återhämtning under 2014. Basmetallerna har haft en svag utveckling senaste åren. Kopparpriset är ner ca 11 procent under 2013.
  

 Pilum är även en verksamhet som ser starkt ut för år 2014. Som gör att jag tycker Pilum ser intressant ut, för att tittat lite närmare på som en krydda i portföljen, ökar med 5 % i aktieportföljen.
Pilum: Pilum AB avyttrar dotterbolaget Pilum Polyproject AB och ...
      
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar